середу, 25 березня 2020 р.

Сковорода_Наркіс (уривок)


Нестандартний погляд на міф про Нарциса (Наркіса) у розумінні видатного філософа Г.С.Сковороди. Егоїзм - це незовсім негативне в нас.

Навіщо та як читати «Фауста» Й.В. Ґете?

"Фауст" Й.В. Ґете – це європейський і світовий шедевр. Видатний німецький філософ і літератор писав твір з 1773 по 1831 р. і, зрозуміло, що це твір не для розваги. Як же ж його сприйняти сучасним підліткам, щоб залишилися приємні враження і виникло бажання перечитати цей твір знову в же дорослішому віці? Пропоную декілька мотиваційних речей.
Ми живемо в еру інформаційних технологій. У будь-який час можемо дізнатися про все, чого тільки наша душа забажає. В інтернеті шукаємо від прогнозу погоди до, не знаю, скажімо, технології зварювання металів. І в якийсь момент з'являється смілива думка (а деякі студенти мені про це говорили!): "А навіщо системна освіта в школі, якщо все потрібне шукаємо в інтернеті. Який сенс?" І тут ви відчуваєте щось подібне до того, що відчув вічний образ, ґетівський Фауст. Щоправда, у нього не було інтернету, але він сам "до краю всіх наук дійшов", але сенс життя йому так і не відкрився. І читач, услід за Фаустом, у супроводі неоднозначного Мефістофеля, поринає у незбагненні пошуки істини існування, насолод і справжнього людського щастя. Ще не стало цікаво? Тоді йдемо далі.
У трагедії-поемі є місце історії кохання: Фауст закохується в Маргариту (таке ж жіноче ім'я обере для свого роману про майстра М.Булгаков!). Кохання пройде ряд випробувань, але на все ж на тому світі пара буде разом.
Фантастичні елементи твору видадуться приємними й захопливими для любителів фентезійного чтива. Чого тільки не витівлятиме Мефістофель, щоб ощасливити свого потенційного раба в потойбіччі – Фауста!
У будь-якому віці ми хочемо якось позиціонувати себе, з часом з'являються питання: "Як стати щасливим?", а, можливо, ще й глибше: "У чому сенс існування людини?" і тому подібне. Вибачте за спойлер → Відповідь на це питання автор дає в останньому монолозі:
Лиш той життя і волі гідний,
Хто б'ється день за днем за них.
Нехай же вік і молоде й старе
Життєві блага з бою тут бере.
Коли б побачив, що стою
З народом вільним в вільному краю,
Я міг би в захваті гукнути:
Спинись, хвилино, гарна ти!
Ніяка вічність не поглине
Мої діла, мої труди!
Провидячи те щасне майбуття,
Вкушаю я найвищу мить життя.
Сучасна людина, маючи доступ майже до всіх знань, буде натхненною, що її діла оцінять інші, і розвиватися, творити своє, неповторне – потрібно. А доба Просвітництва здається схожою на добу інформаційних технологій (у яку живемо ми) своєю увагою до знань.
Читати раджу, звичайно, найкращий у світі переклад геніального М.Лукаша. Дійсно сприймається легко і захоплююче. Хоча, якщо знаєте німецьку, то будь ласка!
Ще раджу прочитати теоретичний матеріал у підручнику Ю. Ковбасенка "Зарубіжна література", 11 клас, 2019 р.

ПРИЄМНОГО ЧИТАННЯ КЛАСИКИ!

четвер, 9 лютого 2017 р.

"Ловець у житі"Дж.Д.Селінджера/"The Catcher in the Rye"by J.D.Salinger

Повість "Ловець у житі"Дж.Д.Селінджера ("The Catcher in the Rye"by J.D.Salinger)
Головний герой - 16-річний Голден Колфілд
Тема: формування особистого ставлення до світу в процесі глибоко інтимного сприйняття суспільства з подвійною мораллю (світу дорослих) - мрії і реалії життя.
Ідея: збереження людської індивідуальності в сучасній деградованій цивілізації.
Порушені проблеми:
- знайти своє покликання в сучасній цивілізації;
- різниця між мрійливим та добрим світом дитини та здебільшого вульгарним світом дорослих;
- сімейні цінності;
- підлітковий нонкомформізм як формування індивідуальності.
Визначальні цитати :
"Принаймні я собі уявляв, як табунець малечі грається серед поля - кругом жито й жито, куди не глянь. Тисячі дітлахів, і довкола - жодної людини, тобто жодної дорослої людини. Крім мене, звичайно. А я стою на краю страшнющої прірви. Нібито я повинен ловити малюків, якщо вони підбіжать дуже близько до прірви. Бо вони граються, гасають і не дивляться, куди біжать. А я повинен звідкись вискакувати й ловити їх, щоб не зірвались у прірву. Оце й усе, що я маю цілий день робити. Стерегти дітей над прірвою в житі. Дурниці, звичайно, я знаю, але це - єдине, чого мені хочеться по-справжньому. Дурниці, звичайно."(Цит. за див. тут)
"Ця прірва, що в неї ти, як я вже сказав, падаєш, особлива, дуже небезпечна. Той, хто в неї падає, ніколи не відчує і не почує дна. Просто він усе падає й падає. Це буває з людьми, котрі в якусь хвилину свого життя спробували знайти те, що їхнє середовище не може їм дати. Або ж вони подумали, що їхнє середовище не може їм цього дати. І вони покинули шукати. Покинули, так по-справжньому й не почавши шукати."
Алюзії:
-тексти з Біблії;
-поезія Р.Бернса
"Coming thro' the Rye" by Robert Burns (1796)

Coming thro' the rye, poor body,
Coming thro' the rye,
She draiglet a' her petticoatie
Coming thro' the rye.

O, Jenny's a' wat, poor body;
Jenny's seldom dry;
She draiglet a' her petticoatie
Coming thro' the rye.

Gin a body meet a body
Coming thro' the rye,
Gin a body kiss a body—
Need a body cry?

Gin a body meet a body
Coming thro' the glen,
Gin a body kiss a body—
Need the warld ken?

Uh, what?
Літературні паралелі:
"Бо "двійка", як і "п’ятірка" - це позиція в житті! Людина, яка одержує двійку, тим самим висловлює свій протест проти існуючого способу викладання, проти тої чи іншої істини, проти предмету, проти науки, вона заявляє про свою незгоду з усім тим, на що інші пристають з легким серцем, вона утверджує свою несхожість з іншими. Двієчники заперечують існуючий порядок речей, п’ятірочники створюють новий. А трієчники? Це невігласи, які породжують убозтво життя, а убозтво згодом породжує нових невігласів, - так людство йде до своєї загибелі!" П.Загребельний "Тисячолітній Миколай"

вівторок, 7 лютого 2017 р.

Книга складна чи цікава?

Учні часто вигукують: "Для чого нам читати цей твір? Він такий складний!" Ні в якому разі не треба гніватися, адже так діти вчаться висловлювати свою думку. Кожен твір має свою ідею, яку потрібно вчителю літератури "прилаштувати" до вікових потреб кожної дитини. Обов'язково зазначаємо, що в шкільному курсі представлені справжні шедеври рідної та світової літератури. По-справжньому гарна книга розкривається кожного разу по-новому, одне єдине невдумливе прочитання нічого не дасть. Для чого, наприклад, "Божественна комедія" Данте в школі? Є багато причин: це і знайомство з епохою Середньовіччя та Відродження через уявлення талановитого Данте Аліг'єрі; і потреба в свіжому погляді на загадки цього тексту, над якими б'ються мислителі не одного покоління і ще багато іншого. Уроки літератури в школі дають лише певні орієнтири в літературному просторі, розвиваючи літературний смак, тому важливо познайомитися із видатними творами, якими захоплюється увесь світ багато століть поспіль.

Читати й перечитувати 

 У "Листах до сина" В.Сухомлинського видатний український педагог пише: "Книжки - океан, і серед цього океану хороші книжки - як маленькі, віддалені один від одного острівки; зумій побувати на кожному з них... У цьому океані нелегко заблукати й сісти на мілину... Як вогню бійся низькопробного чтива. Є книжки, які людині треба прочитати за життя кілька разів, і кожне нове читання відкриватиме перед нею все нові й нові грані краси душі людської. Кілька разів я прочитав "Воскресіння" Л.Толстого, "Ідіот", "Злочин і кара" Ф.Достоєвського, "Божественну комедію" Данте, "Гамлет" Шекспіра. Одне діло читати ці твори в 16 років, інше - у 20 років, і зовсім інакше сприймаються в 30-річному віці. Ти впевнишся в цьому на власному досвіді; з кожним роком коло улюблених книжок у тебе ставатиме все вужчим, за те це будуть книжки, які справді заслуговують на любов. От і тобі я раджу почати зараз перечитувати те, що ти прочитав ще в школі. Це необхідне для відточування почуттів так само, як повторне слухання прекрасної музики."

Книга - вірний друг 

І завжди приємно ще раз перечитати гарну книгу, як і зустріти давнього друга. Давайте пропонувати, радити (а не змушувати), висловлюючи свою власну думку стосовно твору, а потім побажати дітям обов'язково перечитати літературні шедеври в дорослому віці. Адже, як говорив знову ж таки В.О.Сухомлинський: "Інженером можна стати за п'ять років, а на людину вчитися потрібно все життя...". Погодьтеся, що художній твір - це не що інше, як посібник із життя. Час дуже швидко змінюється, і людина повинна розвиватися безупинно, щоб за ним устигнути. Приємного читання й ще приємнішого перечитування!   

неділю, 27 листопада 2016 р.

Фрідріх Шиллер "Вільгельм Телль"

Визначальні цитати з народної драми "Вільгельм Телль"
Ідея національної єдності
Гертруда 
Я полагаю,было б хорошо
Совет держать вам всем, кто честно мыслит,
Как это иго сбросить навсегда.
Убеждена, господь вас не оставит,
Он в правом деле - щит вам и оплот.
...
Вальтер Фюрст
Будь три страны, - как мы втроём, - в согласье,
Мы многое свершили бы тогда.
...
Аттингаузен
Но кто ж спасти вас должен?
Вальтер Фюрст
              Мы же сами.
Вот выслушайте! Дали три страны
Друг другу слово выгнать всех тиранов. 
Сімейні цінності
Рыбак
Чтобы стрелу пустить в дитя родное - 
Нет, к этому отцов не принуждали!
Ну,как природе тут не разъяриться
И не восстать?
...
Телль (стосовно вбивства імператора)
       Он ваш дядя,
Ваш император был! И как вас терпит 
Земля! И как ещё вам светит солнце! 
Патріотизм до свого народу
Аттингаузен
Будь горд сознаньем, чей ты соплеменник!
Не променяй же на ничтожный блеск
Ты неподдельный жемчуг высшей части -
Стать во главе свободного народа!
...
Берта
                                           Разве есть
Милей отчизны что-нибудь на свете?
Есть разве долг прекрасней, благородней,
Чем быть щитом безвинного народа
И угнетённых защищать права?
...
Где счастье для народа, лучше видит
Он сам, его спасает здравый смысл
...
Природе вашей верность сохраните.
Займите вам назначенное место!
За свой народ, за родину вступитесь,
Сражайтесь за святые их права!
Мотив свободи та боротьби за неї
Аттингаузен
Нет, если кровь пролить придется нам,
То лучше за себя: поверь, свобода
Куда дешевле рабства обойдется.
...
Сперва узнай, какие пастухи!
(...) Пусть нам посмеют иго навязать,
Когда его нести мы не хотим!... 
...
Телль
Лучше за спиною 
Пусть будут ледники, чем злые люди...
Телль (спочатку)
...змеи не троньте -
И не ужалит. Утомятся сами,
Увидя наших стран невозмутимость. 
Телль (після примусу Геслера стріляти в яблуко на голові вланого сина)
И смирному спокойно не прожить,
Коль он соседу злому неугоден.
Шиллер Ф. Вильгельм Телль. Орлеанская дева: Драмы. - Л. : Лениздат,1983. - 304 с. (Школьная библиотека)


Кнопки